TURKIET

Nu ska jag då försöka sammafatta resan och min uppfattning om Turkiet som resemål.Vi hade det väldigt bra där, speciellt på hotellområdet med bara 200m till stranden och all inclusive.Väldigt fin miljö och vädret var ju verkligen super! Vi hade 32-33 grader alla dagar, och sol.Det var bara första dagen när vi anlände som det var lite molnigt men då var man så jet-laggad så det gjorde inget.
Trots allt detta så är Turkiet inget land jag har behov av att besöka igen.Det är ett för turistcentrerat land.Det märks så bra att det är turism dom livnär sig på till stor del, för de ska ha pengar ur en på alla tänkbara sätt.Alltid om vi deltog i något så kostade det ju förstås, och på samma gång fotade dom oss(eller filmade)och så fick man köpa bilderna efteråt för en (oftast) dyr summa.Plus alla jobbiga försäljare när man var på stan.Det är helt sjukt hur påträngande dom är! En gång när vi frågade om vägen  av en försäljare så sa han att han förklarar om vi köper något..och man ba jaha!? Vart tog ens common sense vägen? Allt kan ju bara inte handla om pengar.Så där köpte vi inget.Men just för vädret och om man håller sig på hotellområdet så kan man ha en riktigt bra semester, far man ut på stan så blir man ganska fort irriterad.Dock lär man sig nog att ignorera dessa försäljare också men det tar en tid.

några glimtar från vår resa⬇️

vid poolen spenderade vi många timmar.Det fanns tre olika och i en fanns det dessutom rutschbanor som var otroligt roliga ;) hotellet hette annars Royal garden suites hotel.

Här vid stranden har vi också spenderat några timmar.Men den sjukt varma sanden gjorde att vi hellre hängde vid poolen.Här provade vi bl.a på parasailing och flöt runt på våra flytmadrasser som vi köpte.Längs hela strandremsan fanns liknande bryggor utlagda och där var det fint att sitta om kvällarna och se på solnedgången.

Väldigt otydlig bild men detta var rena rama himmelriket för mig, vet inte hur mycket melon jag har ätit.Det var sååå gott med färsk melon och man fick ju äta så mycket man ville så klart man tar chansen haha.Körsbären var också riktigt goda, dom har jag bara smakat på burk från förr så.

Dethär var en inte så trevlig syn.Dock helt vanligt att stöta på hemlösa katter och hundar.Ush

Såhär såg vi ut efter andra dagen trots att vi använde solkräm.Och fy vad det brände och sved.De andra dagarna blev det nog bättre men i slutet av veckan började vi, speciellt Nicklas, lösa skinn.

Länkskorna hade vi med oss och blev faktiskt använda två gånger(!) det var sån hetta enda in på småtimmarna så det var inte optimalt att bege sig iväg på kilometerlånga länkar.En kväll var vi på stranden och sprang, superfint men otroligt jobbigt.Andra gången sprang vi till en market och köpte fyra godispåsar och sprang hem tillbaka, typiskt nicklas och felicia haha.

Här hänger vi i lobbyn, var vi i för övrigt hängde ganska ofta mellan varven.Det var bara där vi hade tillgång till internet.

I bussen satt vi ganska ofta.Från vår by Konakli, tog det ca 20 min in till staden Alanya.Så dit var vi flera kvällar nog.En bussresa dit kostade 1,50€/person, väldigt förmånligt.

Eftersom vi fick gratis mat på hotellet åt vi oftast där, men två gånger var vi ut på restaurang och fyra gånger till mäccen haha.Pizzan vi åt var inte så bra men sista kvällens restaurangbesök gjorde att vi övervägde att faktiskt komma tillbaka nångång för det var verkligen gott.

De som städade vårt rum om dagarna satsade verkligen, såhär såg det ut en dag då vi kom dit.Så fint!

Här var vi och hälsade på en av jessicas vänner som har en egen butik.Där shoppade vi förmånligt och fick dessutom en reseguide för de kommande dagarna på köpet ;) Sami kom med oss upp till en borg som är en typiskt sevärdhet i Alanya och visade oss runt lite i staden.

solen gick ner runt 8 om kvällarna och efter det blev det väldigt mörkt.Här hade vi sprungit som galningar från bussen till stranden för att hinna se den, magiskt.

En typiskt felicia-måltid vid hotellet.Jag åt mest det jag är van med, vågade sällan prova på något nytt så jag åt mest detta.Melon förstås haha.

En dag stötte vi på en marknad med massa billiga färska frukter.Här fick vi 4kg jordgubbar för knappa 2€.Orkade ju absolut inte äta upp det men goda var dom.Vilken stor skillnad på priset om man jämför med finlands jordgubbsförsäljning.

Hotellet hade program varje kväll så här satt vi ofta, svinroligt program hade dom dessutom! Eftersom vi inte ville bege oss ut på stan i mörkret så var dethär programmet ett bra alternativ före man for och sova.
I hamnen fanns massor med piratskepp som for ut till sjöss om dagarna med folk.En dag for vi på en sådan båttur tillsammans med vårt resebolag.Fem timmar var vi ute och stannade för simpauser, riktigt skönt och bränd blev man.Dock hade vi lite för höga förväntningar efter att vi hade hört om allt olika program som det skulle finnas och det sen var inget program så lite besvikna var vi ändå efteråt.

En dag fick vi så nog av alla jobbiga försäljare så vi begav oss ut till hamnen istället och ett fint torn ut vid havet.Där hade vi det lugnt och skönt och var så gott som ensamma.Otroligt fint var det där.
Detta var en av våra sista kvällar i Konakli.Vi tog ett kvällsdopp vid solnedgången och det var så sjukt vackert!
En bild från sista kvällen.En underbar resa tillsammans med han jag älskar.Allt gick bra under resandets gång och vi har njutit så mycket att vara lediga och att få umgås med varandra.En perfekt vecka före han ryckte in i militären.