ATT STUDERA FÖRETAGSEKONOMI

Eftersom det nu börjar bli aktuellt med att söka in till höstens utbildningar tänkte jag berätta lite om min utbildning, vad jag tycker om den och hur det fungerar rent praktiskt.
Jag studerar då företagsekonomi i Vasa vid Novia, tradenom kan jag kalla mig när jag är utexaminerad. Jag valde denna utbildning främst för att jag vill satsa på något arbete inom kontorsvärlden. Om det blir bokföring, löneräkning, bankvärlden eller vad som helst annat som man kan börja jobba med så det vet jag inte ännu. Det får tiden utvisa, jag går ju bara på ettan ännu så det lär nog klarna vartefter vi bekantar oss närmre med de olika områdena.

Omfattning och praktik
Utbildningen kräver 210 studiepoäng, vilket innebär att det dröjer 3,5 år förrän man är färdig. Av dessa studiepoäng är 30 praktik, alltså har vi 10 poäng praktik per skolår och den görs alltid före sommarlovet. Dvs. sju veckor i maj-juni. Det betyder att jag snart ska iväg på praktik, vart är ännu lite oklart och jag hoppas jag får besked snart.

Profilering
Utbildningen har två riktlinjer, ekonomiförvaltning och internationell handel. Första året går alla studerande på samma klass och läser samma kurser. Nu i vår har vi valt inriktning så redan till hösten börjar vi läsa olika kurser. Jag har valt ekonomiförvaltning eftersom det matchar min framtidsvision bättre.

Inträdesprov
Inträdesprovet är sådär medelsvårt skulle jag säga. När jag skulle söka in skulle vi åtminstone läsa en text/bok om företaget Fiskars och en engelsk text som också fanns på webben. Minns inte om det var ännu en till text..jag läste nämligen knappt något! och trodde verkligen inte jag skulle slippa in då heller. Men nu efteråt kan man konstatera att de kollar mest på hur motiverad man är.
Själva inträdesprovet bestod av ett test och en intervju. Vid intervjun satt man med ett fåtal andra studeranden och förhördes turvis, ganska spännande men som sagt kollade dom mest upp hur motiverad man var. Testet innehöll rätt/fel frågor om texterna och sen ca 10 räkneuppgifter.

Scheman och perioder
En period är ca 8 veckor här i vår skola. Men den delas upp i A och B så en kurs kan gå under en period men antalet lektioner per vecka kan ändras redan efter fyra veckor när det byter till period B. Så ofta har man bara samma schema i fyra veckor förrän det ändras. Om man funderar på hur mycket vi är i skolan så är det rätt mycket. Speciellt om man jämför med andra utbildningar på högskolenivå. Men detta beror också på perioderna. I början av skolåret var vi nog mest i skolan, nu mot slutet har vi mera ledigt. T.ex nu är jag ledig varje fredag fram till april och sen i april både torsdagar och fredagar. Men en vanlig skolvecka innehåller nog lektioner varje dag och detdär perus är 8-2 eller 10-4. Ibland har vi haft 8-4 och 10-12 så det beror bara på. Dessutom är det väldigt flexibelt, man kan ordna rätt så lätt med lärarna och flytta lektioner så man kanske slutar tidigare en dag eller är helt ledig.

Kurser och valbara kurser
Svårigheten på kurserna är helt olika. Just har vi haft en kundbetjäningskurs var det mesta var helt klart, lite vett och etikett som man nog vet från förr. Eller matte som man bara räknar och följer med så går det bra. Men så finns det också de mera krävande kurserna, och det beror ofta på lärarna hur jobbig en kurs är. Vissa lärare kräver inte alls mycket av sina studerande, mera än att vara på plats och följa med. Medan andra kräver allt från grupparbeten till hemuppgifter till räkneövningar och närvaro på lektionerna. Redan nu under första året har vi sett det mesta av de olika lärartyperna. Jag minns speciellt en kurs vi hade under höstterminen som jag aldrig skulle vilja göra om. Det var när vi hade ett grupparbete och skulle starta ett företag på låtsas. Vi blev tvungna att tänka på precis allt. Det var ju jättebra erfarenhet men just då, när man var in i det kändes det helt omöjligt att få det klart. Överlag är nivån på våra kurser rätt passliga, bara man är där klarar man sig galant. Vi har väldigt få hemuppgifter så ska man lära sig något behöver man vara på lektionerna. Tycker det passar riktigt bra så har man fritid om kvällarna.

En viss mängd valfria kurser ska man ha under studietiden och de får man börja på med redan från början om man hittar något som passar in i ens scheman. Jag har endast tagit en extra finska kurs nu ännu så en del har jag kvar. Men har man lite lugnare schema kan man bra kolla med tvåorna/treornas schema och se vad man skulle kunna följa med på.

Tenter och utbyten
Oftast avslutas en kurs med en tent, som man är van med från tidigare skolgång. En tent är exakt som ett prov man hade i gymnasiet eller högstadiet, alltså inget svårare. Man får bara visa det man har lärt sig. Skalan går här från 1-5 och likaså med kursvitsordet var 5 då är bästa resultat.

Utbyte är något som verkligen kan förverkligas här på Novia. Det finns möjlighet att fara både på praktik och utbytesstudier till olika länder. Skolan har avtal med rätt så många olika skolor. Själv har jag funderat på att kanske fara iväg på tyska utbyte till nästa vår.

Vad lär vi oss?
Allt som bara berör att driva ett företag och ekonomi i överlag. När vi har studerat färdigt har vi alla kompetenser som krävs för att driva ett företag. Idealet är ju att alla skulle starta eget men det är ju inget som alla har planerat. Vi har lärt oss allt från olika dataprogram till hur man räknar löner, hur man bokför, hur man startar upp ett företag, kundbetjäning, handelsmatematik, logistik, marknadsföring, lite handelsjuridik, lite språk osv. Det är väldigt mycket praktiskt. Just nu håller vi på med photoshop, indesign och före det har vi lärt oss bl.a. excel, powerpoint och access.

sum-up
Jag är jättenöjd med den utbildning jag går på, jag tycker det täcker bra upp det som man behöver lära sig inom detta område. Känner inte att jag har som lärt mig något "i onödan". Dessutom trivs jag så superbra med själva skolgången. Bra studiekompisar, många matställen att välja på vid skolområdet, bra studiehälsovård, mycket stöd från lärarna osv. Oftast på kurserna kollar ingen närvaro, man får själv bestämma om man deltar. Dock är det ju såklart bäst att vara där men vet man att det är något man kan göra på egen hand så kan man ju bra skippa lektionen. 

En dålig sak som jag tycker kunde förbättras är utbudet på språkkurser. Jag som gillar språk och har läst både tyska och franska i fem år har liksom ingen nytta av de grundkurser som bjuds ut här. Om jag vill läsa på högre nivå måste jag söka mig till hanken, vilket är ganska dåligt tycker jag. Jag har nu varit ett år utan att ha studerat något språk och jag saknar det! speciellt tyska..
Sist kan jag säga att jag verkligen rekommenderar denna utbildning för de som är intresserad av ämnet i fråga, superbra utbildningslinje! Fråga om det är något annat ni funderar på som jag har glömt.


sen är ju Vasa en väldigt fin studiestad också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar