MIN FÖRSTA PRAKTIK

För första gången i mitt liv gör jag en praktik. I gymnasiet tror jag vi hade två(?) dagar praktik så det räknas nog inte! 
Jag är nu inne på min sjätte vecka vid Prisma och har alltså bara denna vecka plus kommande kvar. Att vara kassatant kanske inte anses vara så glamoröst men oj vad jag gillar det! 

Orsaken varför jag valde Prisma är för att vi nu har valt inriktning i skolan och jag valde ekonomiförvaltning. Så på tvåan och treans praktik kommer jag att bli tvungen att välja något inom det området, dvs kontorsjobb. Så min enda chans att få kassaerfarenhet var nu och jag ville verkligen prova på det.

Det är super att jag utsätts för finskan varje dag, kan härmed kalla mig expert på att rabbla upp siffror på finska hehe.
Sen till skillnad från mitt andra jobb vid snellmans får man vara social och faktiskt träffa och prata med människor. Superkul! Problemlösning och hur man handskas med stress är också något man får öva på.

Det enda negativa med att vara i kassan som jag kan komma på sådär direkt är att man frestas att köpa så mycket! Lixom direkt någon köper en ny godispåse eller en ny yoghurtsort så måste man ju absolut prova på det. Eller när man har slutat och ska fara hem är det så lätt att man tar med sig en del på samma gång. Så i alla fall för min del är det lite svårt att hålla i pengarna när man jobbar i ett varuhus men då är det ju också frågan om självdisciplin, vissa kanske inte alls har problem med att  stå emot frestelserna.

Ja, en sak till som är negativt eller ställer till med problem. Under de första fyra veckor var jag sjuk två gånger! Hann just bli frisk så blev jag igen förkyld, febrig och illamående. Allt pga alla baciller man utsätts för, immunförsvaret klarar inte riktigt av det i början. Svintråkigt för det ledde ju till att jag var tvungen att vara hemma från praktiken i några dagar. Men med tiden blir man ju immun mot bacillerna så det skulle ju inte vara ett ihållande problem ifall man börjar jobba med det.

Så summa summarum är jag väldigt nöjd med mitt val och min syn på kassajobb har helt ändrats.



2 kommentarer:

  1. Bra om du trivs. Bevisa det genom att le lite också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej anonym! (Som jag vet precis vem är..) Jag vet själv om att jag ler åt alla mina kunder så att du kommer och påpekar det bara för att få mig att känna mig dålig lyckas inte, för jag vet som sagt själv om hur jag verkar varje dag. En som sitter i kassan ler inte ALLTID, man skulle se ganska märklig ut om man sitter och flinar hela tiden när man pipar varor såå att, viktigast är att man ler i början och slutet av kundbesöket. Men förlåt ifall jag såg dig på 50 meters håll och inte log, jag har dålig syn så jag ser bara de som är nära min kassa.

      Radera