OM TYSKA UTBYTET

..som inte blir av till våren som planerat. Jag var påväg på utbyte till Tyskland med min klasskompis Victoria. Vi hade redan blivit antagna till Fachhochschule Rosenheim och var på gång med att fylla i olika papper när vi märkte att deras termin avslutas 31 juli. Detta var inget vi räknade med, jag var helt inställd på att komma hem till början på sommaren. Alltså i början av juni månad. Och detta ställer till det för mig på flera sätt:

1. Jag hinner inte alls sommarjobba och förtjäna lite. Det är ju ett måste som studerande, man lever ju under skolåret på de pengar man förtjänat under sommaren.

2. Jag hinner inte heller göra min praktik som ska göras under sommarlovet - känns ju viktigt att inte lämna efter med det. Vill ju prova på så mycket. Nästa sommar skulle jag gärna sitta på något kontor eller prova på bankvärlden.

3. Jag skulle missa min brors bröllop samt N's syster bröllop - det vill man ju såklart inte. Dock ska de gifta sig på samma dag så det är inte säkert att jag kan vara på båda men det får vi se sen hur vi gör med.

4. Och sist men inte minst, jag skulle komma hem endast ett par dagar före jag själv gifter mig - det skulle inte mitt psyke klara av. Att spara det mesta till sista veckan. Och jo, man kan ställa till före jag far på utbyte men att ställa allting färdigt ett halvår på förhand går inte riktigt.

I detta fall vägde nackdelarna mera än fördelarna så jag har nu bestämt mig för att inte åka. Det är ekonomiskt sett inte heller möjligt. Men jag är jätte ledsen över detta och har försökt ta kontakt med skolan i fråga och reda ut ifall det skulle gå att ordna på något sätt att komma hem tidigare. Men det går inte, slutprovena är sista veckan i juli och så funkar det i Tyskland. 

Jag harmas över att inte få uppleva det jag sett fram emot, att lära mig tyska ännu bättre samt att prova bo i ett tyskspråkigt land. Jag kommer dock inte att glömma planerna helt, lever på hoppet om att vi någon gång under studietiden kan åka tillsammans iväg på utbyte. Det skulle vara najs.


På utbyte i vackra Weinheim 2013, fast denna bild är från Heidelberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar